Welkom bij Drentse Motoren Revisie

Waarvoor kunt u bij de DMR terecht:


  1. Motor uit en inbouw voor industrie en automotive
  2. Commonrail verstuivers testen en revisie
  3. Brandstofpomprevisie
  4. Roetfilter reiniging
Wij reviseren komplete motoren van auto's, vrachtwagens, tractoren en industrie. Maar ook deelrevisie is mogelijk. Zoals bijvoorbeeld:
 
  • cilinderkoppen revisie. Zoals LPG geschikt maken door montage van gas geschikte kleppen en klepzetels of revisie na bijvoorbeeld een gebroken distributieriem.
  • cilinderkoppen controleren op scheuren door middel van afpersen onder druk.
  • cilinderkoppen vlakken, cilinderblokken boren/ vlakken.
  • ruwheid en vlakheid controleren/ meten van cilinderblok en cilinderkop (vooral belangrijk voor MLS (Meer Lagen Staal) koppakkingen.
  • Krukassen controleren, meten en zonodig slijpen naar een ondermaat.
  • cilindervoeringen honen (belangrijk voor montage van nieuwe zuigerveren).
  • Krukassen slijpen tot 2.7meter en max 1050kg.

Motorenrevisie boren en honen van cilinders

Als blijkt dat een cilinderwand beschadigd is dan wordt doormiddel van boren de wand op geboord.Na het fijnboren is een nabewerking nodig in de vorm van honen. Dit betekent dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen. Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinderwand gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren. Het honen gaat een steeds grotere toepassing vinden in de machine en apparatenbouw. Werd deze bewerkingsmethode vroeger praktisch alleen in de automobielindustrie en revisiewerkplaatsen voor motoren toegepast, tegenwoordig wordt het honen daar toegepast, waar boringen met een recht en rond oppervlak nodig zijn.

Fouten bij de voorbewerking, zoals tapsheid, onrondheid of golvende voorbewerking, worden door het honen gecorrigeerd bij een nauwkeurige maatcontrole en beheersing van ruwheid. In veel gevallen kan het honen inwendig slijpen vervangen.
 

Brandstof injectie systemen

Wij u een volledige Bosch service aanbieden. Dit betekend: testen, reparatie en levering van onderdelen voor alles wat te maken heeft met benzine-injecie en diesel injectie. Verstuivers testen, commonrail systemen repareren, etc. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze vestiging in Hoogeveen. Tevens is het ook mogelijk common rail inspuit systemen te testen en te repareren.

Cilinderkop afpersen & afvlakken


Door diverse oorzaken kunnen er kleine scheuren in de cilinderkop ontstaan. Om te testen of de kop lek is, wordt deze gereinigt en vervolgens in een speciaal bad afgeperst. Door oververhitting van de motor kan de cilinderkop krom gaan staan. Hierdoor kan de koppakking gaan lekken. Dan is het noodzakelijk dat de cilinderkop wordt gevlakt.

Cilinderkop geschikt maken voor gas LPG

Om een cilinderkop geschikt te maken voor LPG of loodvrije benzine, worden de klepzetels vervangen door gesinterde zetels (Snijder). Deze klepzetels zijn uitermate geschikt voor motoren op gas, hoog belaste motoren en voor motoren met een schrale verbranding (lean burn). Ook de nieuwe (hydraulische) klepstoters worden gemonteerd volgens de laatste voorschriften van de autofabrikant. Het onvakkundig/ onjuist monteren van klepstoters kan zorgen voor tikken, overmatige slijtage van de stoters en zelfs tot klepbreuk! (let op juiste type olie)

Zuigers in overmaat

In een lopende motor bewegen de zuigers continu op en neer in de cilinders. Op de lange duur veroorzaakt dit slijtage op delen van de cilinderwand. Oververhitting kan ervoor zorgen dat de zuiger steeds verder uitzet tot hij langs de cilinderwand schraapt. Nog grotere schade aan de cilinderwand kan ontstaan als bijvoorbeeld de zuigerveren gebroken zijn en in de cilinder terechtkomen. De cilinderslijtage uit zich in hoger olieverbruik en een verminderde compressie. Om dit te verhelpen, wordt de cilinder uitgeboord tot hij weer regelmatig van vorm is. Omdat de diameter van de cilinder nu iets groter is, worden nieuwe overmaatse zuigers gemonteerd.
 

Krukassen slijpen

Wanneer een motor is vastgelopen doordat een lager van de krukas is uitgelopen of stukgedraaid dient de krukas te worden bewerkt. Bij het slijpen en/ of polijsten wordt ook gelet op de draairichting van de as in de motor. Dit om vroegtijdige slijtage te voorkomen. Na het bewerken van de krukas wordt een ondermaat lager geplaatst en is de krukas weer klaar voor vele kilometers.

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.